Nordland fylkesbibliotek har gleden av å tilby bibliotekansatte i Nordland et 3- dagers kurs i den populære metoden Shared Reading. Planen var i utgangspunktet å gjennomføre et fysisk kurs, men pga. usikkerhet forbundet med pandemien velger vi å i stedet avholde to digitale kurs via Zoom. Ved påmelding er det derfor viktig at dere kun melder dere på et av kursene som er lenket nederst.

OBS! Begge kursene er identiske i innhold og varighet, det eneste som skiller disse kursene fra hverandre er startdato, altså kurs 1: 8. – 10. mars og kurs 2: 15.- 17. mars. Det er ikke mulighet å melde seg på begge kursene samtidig! På grunn av begrensede antall plasser ber vi dere også gi beskjed så raskt som mulig på e-post om dere ikke har mulighet for å delta, da vi kan ha venteliste.

Varighet: Kurset er på 18 timer, fordelt over tre dager ( 09.00- 16.00 alle dager).

Antall plasser :Kun 12 + 12 plasser (totalt 24 fordelt på 2 kurs)

I løpet av kurset vil du blant annet lære om:

• hva som kjennetegner Shared Reading-metoden, og bakgrunnen for metoden
  • valg og forberedelse av tekst
  • høytlesningen; funksjon og teknikker
  • hvordan bli bevisst rollen din som leseleder
  • hvordan komme i gang med grupper

Du kommer til å få oppleve Shared Reading i praksis og gjøre øvelser og oppgaver som forbereder deg på rollen som leseleder.

Hva er Shared reading?

Shared reading er høytlesning av litteratur i en gruppe, etterfulgt av samtale som ledes av en leseleder. Shared reading er en litterær, personlig og sosial opplevelse. Det handler om gleden ved å lese, og gleden ved å dele opplevelsen av en tekst i fellesskap.

Les en god innføring om Shared reading på Litteraturbloggen til Deichman.

Hvem er kurset for?

Kurset er for alle som har en kjærlighet til litteratur og er opptatt av menneskers vekst. Kurset er åpent for bibliotekarer, litteraturinteresserte helsearbeidere, frivillige og alle andre som har et ønske om å praktisere.

Vi ønsker å rekruttere kursdeltakere som vil holde Shared reading lesestunder etter kurset, som sertifiserte leseledere.

Du søker om å få delta på kurset ved å melde deg via vår påmeldingslenke. Dere vil motta en bekreftelse på påmeldingen deres via e-post.

Pris

Kurset er gratis for bibliotekansatte og er finansiert av Nasjonalbiblioteket (FiF-prosjektet) og Nordland fylkesbibliotek

Det er en målsetting at alle deltakere skal praktisere som leseledere etter kurset. Det vil bli tilbudt oppfølging i et faglig nettverk.

Kurset holdes av Kari Hortman, prosjektleder for Litterære pusterom,  og Kirsten Muhle: https://kirstenmuhle.no/

Om våre kursholdere:

Kirsten Muhle

Foruten å holde kurs i leseledelse i Shared Reading metoden holder hun kurs i kreativ -og helsefremmende skriving, har foredrag om biblioterapi og om litteraturens kraft.

Hun drifter Litteratur for alle og holder til i Sandefjord. Lenke til nettsted: https://kirstenmuhle.no

Kari Hortman

Seniorrådgiver ved Trøndelag fylkesbibliotek og prosjektleder for «Litterære pusterom – Shared Reading for større livskvalitet»:  Litterære pusterom (trondelagfylke.no)

I tillegg driver hun sin egen praksis som coach: https://karihortman.no

Les mer om Shared Reading- bakgrunn

Metoden ble først utviklet i England av The Reader organisation.

Følg gjerne Leserne Shared Reading Norge på Facebook

Påmelding!

Meld deg på et av kursene ved å trykke på passende dato her:

Shared Reading 8. mars – 10. mars (Zoom)

Shared Reading 15. – 17. mars (Zoom)

Kontakt oss gjerne v/ spørsmål!

Translate »