Er du nysgjerrig på samisk samtidslitteratur? Tom for strøm på mobilen? Eller kanskje du bare har behov for en pust i bakken? Ta turen innom festivalbiblioteket på Márkomeannu, vel!

Nordland fylkesbibliotek og Sametinget arrangerer festivalbibliotek på den samiske festivalen Márkomeannu 27.–29. juli.

I festivalbibliotekets telt kan du oppleve litterære arrangementer, bla i aktuelle samiske bøker og dagens aviser, lade mobilen, benytte deg av  gratis wifi, spille brettspill, tegne eller bare slappe av.

Åpningstider og program finner du lenger ned på siden.

Disse kommer til festivalbiblioteket

De unge slampoetene Ánná Káisá Partapuoli og Ida Helene Benonisen er ofte politiske i sin poesi. Til årets Márkomeannu har de laget et bestillingsverk som framføres under åpningen av festivalen. De møter forfatter og tidligere festivalsjef Sigbjørn Skåden til litterær samtale i festivalbiblioteket.

Camilla Tranås Kristiansen kommer fra Helgeland, og har nylig debutert som forfatter med kampskriftet Ja tænk om det blir heilt stille, utgitt på Nálaga Tjállaga. Forfatteren leser dikt fra boka og møter litteraturformidler Päivi Alanen til samtale.

Den lulesamiske kunstneren og musikeren Ronja-Katrin Larsen har skrevet forordet i boka. Hun gjester også festivalbiblioteket med et musikalsk innslag.

I tillegg blir det lesestund på samisk og norsk for barna.

Kollasj med bilder av forfattere og kunstnere som kommer til festivalbiblioteket: Ronja-Katrin Larsen og Camilla Tranås Kristiansen. Ida Helene Benonisen, Ánná Káisá Partapuoli og Sigbjørn Skåden.

KOMMER TIL FESTIVALBIBLIOTEKET: Øverst, fra venstre: Ronja-Katrin Larsen og Camilla Tranås Kristiansen. Nede, fra venstre: Ida Helene Benonisen, Ánná Káisá Partapuoli og Sigbjørn Skåden (Foto: Rasmus Berg/Natur og ungdom, Eirin Roseneng, Tanya Busse).

Åpningstider

Festivalbiblioteker har følgende åpningstider:

Torsdag 18–20
Fredag og lørdag 11–18

Fredag 12.00: Lesestund for barn
14.00: Slampoetene Ida Helene Benonisen og Ánná Káisá Partapuoli i samtale med forfatter Sigbjørn Skåden
Lørdag 12.00: Lesestund for barn
14.30: Diktlesing, samtale og musikalsk innslag med forfatter Camilla Tranås Kristiansen og kunstner og musiker Ronja-Katrin Larsen

Om Márkomeannu

Den samiske festivalen Márkomeannu arrangeres årlig på Gállogieddi på norsk side av Sápmi. Festivalen har en klar samisk profil, og Márkomeannu presenterer samiske artister, kunstnere og kulturutøvere fra hele Sápmi på festivalen. Programmet er variert og du finner både musikk, visuell kunst, scenekunst, litteratur, seminarer, idrett, vandringer, marked, barneprogram og ungdomsprogram på festivalen.

Du kan lese mer om festivalen og se det fulle festivalprogrammet på Márkomeannu sine nettsider.

God festival!

Bilde av teltet til festivalbiblioteket på Márkomeannu 2019. Folk sitter på benker og lytter til foredrag inne, mens folk slapper av utenfor.

Translate »